Do’s en don’ts bij spierpijn

spierpijnAls je spierpijn hebt, wil je hier het liefst zo snel mogelijk vanaf. Zeker als je te maken hebt met hevige spierpijn of met spierpijn in spieren die je de hele dag door gebruikt, is het verstandig om enkele tips te raadplegen om zo snel mogelijk van de pijnklachten af te komen. Wat je het beste wel kan doen om de spierpijn te verminderen en wat je beter kunt laten als je van de spierpijn af wil komen, lees je in dit artikel met do’s en don’ts bij spierpijn.

Spierpijn verlichten: do’s

Spierpijn gaat helemaal vanzelf over, maar je kunt wel enkele dingen doen om de spierpijn sneller over te laten gaan. Enkele zaken die je in ieder geval kan doen als je spierpijn hebt om het herstel te versnellen, zijn de volgende:

  • Koel de spierpijn op de eerste dag met een zak ijs, want op deze manier verminder je de klachten voor de tweede en mogelijk derde dag van de spierpijn.
  • Op de tweede en eventueel derde dag van de spierpijn is het beter om juist niet te koelen, maar het herstel van de spierpijn te versnellen door de spieren op te warmen.
  • Blijf de spieren bewegen, zodat de pijn vermindert. Het maken van een wandeling kan al veel verschil maken, maar overdrijf het niet! Beweeg je te veel, dan is dit juist weer niet goed voor de spierpijn.
  • Drink voldoende, want door te drinken kunnen de opgebouwde afvalstoffen in de spieren worden afgevoerd en kan het herstel worden versneld.
  • Slaap voldoende zodat het lichaam voldoende kan herstellen.
  • Voorkom stress, want stress kan ervoor zorgen dat het herstel van spierpijn vertraagd wordt.

En wil je echt snel van de spierpijn af? Maak dan een afspraak bij de fysiotherapeut in Ede want de fysiotherapeut kan ervoor zorgen dat de spierpijn snel minder wordt.

Spierpijn verlichten: don’ts

Naast enkele zaken die je wel kunt doen om de spierpijn te verminderen, zijn er ook zaken die je beter kan vermijden als je spierpijn hebt. De don’ts bij het verlichten van spierpijn, zijn de volgende:

  • Doe geen rekoefeningen in de sportschool. Rekoefeningen vergroten de haarscheurtjes in spieren juist, waardoor de pijn erger wordt.
  • Neem rust. Een te korte rustperiode geeft alleen maar meer spierpijn, dus gun je lichaam een moment om te herstellen van de oefeningen die je hebt gedaan.

Be the first to comment on "Do’s en don’ts bij spierpijn"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*